Pages

Saturday, July 13, 2013

Curious

Apakah kita yang tiada anak ini dikatakan tiada harta akhirat???


Ternampak satu pic dimana caption pic tu 'anak harta dunia dan akhirat'

But, what about us??? Xde anak...

Apakah nanti kita dikubur, kita yang tiada anak ni takkan ada yang akan mendoakan kita??? 


Just a bit curious bout diz matter...boleh tak sesiapa terangkan...dimana kedudukan kita yang tiada zuriat bila kita meninggal...



Terima kasih. 

7 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum hani. Tiada siapa yang tahu kedudukan kita di akhirat. tuhan saja yang tahu. memang tuhan dah kata bila kita mati,yang akan menemani kita hanya 3 benda. Amal ibadat,sedekah jariah dan anak yang soleh. Kalau takda anak sekalipun bukan bermakna tiada siapa doakan kita. insyaallah kalau banyak amalan baik kita dan sedekah kita akan selamat di alam sana. Memang anak harta akhirat. Tapi masih ada harta yang lain juga kan..

me.liyana said...

teringat kata2 dr prof muhaya kalau tak silap..sorang laki ni nak sgt anak ..prof tanye kenapa nak sgt zuriat..dia jawab "nanti siapa nak doakan saya bila sy dah mati"

prof tanya dia balik: "anda yakin kalau ada anak, dia akan doakan anda lps mati"

amal jariah pun boleh jadi bekalan kita, insyaalah ada ada 'rezeki' itu utk kita..aminn

~just my 2 cent ;)..
salam kenal..im waiting mylilpumpkin too =)

SaL_HaSa said...

betul tu dear,,sy pun selalu terfikir benda yg sama...bgmana di akhirat nanti utk kita yg x de anak ni?? siapa yg akan mendoakan kita?? hurmmm...boleh jugak kalau kita suggest kpd kawan2 TTC kita tanya kpd ustaz2 yg tahu ttg perkara ini n buat entry ttg benda ni supaya kita share kpd semua yg alami nasib mcm kita. sekurang2nya kita boleh rasa lega kalau ada penjelasan ttg ini. siapa kita yg x punya zuriat ni di akhirat nanti.wallahualam...

Little world said...

salam..
sememang ada yang berkata demikian ...itu sebahagian.. tapi jika dipikirkan..dosa pahala..doa kita sendiri yang boleh usahakan...hanya DIA yang maha kuasa tahu diterima atau tidak...
orang yg ada anak mempunyai tanggungjawab besar mendidik anak2 menjadi orang berguna--jika tiada anak secara positifnya terlepas dari tanggung jawab ini...insyaallah Allah swt dah tetapkan qada dan qadar setiap individunya...
terima dengan cara terbaik.. insyaallah.. kebaikkan akan sentiasa ada..jangan lupa berusaha selagi berdaya

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

setuju dgn komen me.liyana...
apapun kita sendiri usaha untuk banyakkan ibadah dan pahal dulu. baru harapkan 'harta' dari anak tadi

hanidatul shatira said...

bile baca komen ni...rasa cam semangat tu datang balek..ye la..rasa cam rendah diri plak pasal xde anak means xde harta akhirat....ckup terasa...tp betul jugak kan..kdg org yg ada anak ni pon slp hb anak tu sndiri yg seret ke neraka....astagfirullah....minta dijauhkan..

Anonymous said...

Assalam..semalam baru dgr seorg ustazah bicara topik ^permata hati^ lupa tv berapa, tp hujahannya begitu menyentuh hati buat sy yg msh berusaha utk mdptkn zuriat.katanya org yg tiada zuriat terlepas dr 1 tggjwb berbanding org yg ada ank,jgn bersedih Allah tu adil dah tahu apa yg terbaik utk kita.selagi kita berusaha insyallah ada jalannya.fikirkan kita sentiasa ada Allah..dan sentiasa sabar

♥kawan-kawan, tinggalkan link anda supaya saya mudah menjenguk page anda semula♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Hanidatul's Blog | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™