Pages

Showing posts with label masak masak. Show all posts
Showing posts with label masak masak. Show all posts

Monday, February 20, 2012

tiada tajuk

Ini adalah entry untuk bini bini. Hakhakhak

tade lah...ekceli entry ni tataw nak tulis ape sebenarnya

Hani tengah cari idea nak masak ape jap lagi

Almaklumlah, sekarang ni asben suka makanan yang hani masak, dah tamao makan kedai sangat dah.......katanya da bosan...hhuhuhuhu

ni dalam fikiran ni rasa nak masak ayam

tapi tataw nak masak ape sebab ayam masak merah, kicap dan seangkatan selalu sangat di buat.


blurrrrrrrrrrrrrrrr


huhuhu...tetibe teringat sup!!!!


auwwwwwww

lamenye tak masak sup ayam!!!!

yummsssss.......



rasa-rasa dah bertahun tahun lamanya tak masak sup !

tu pon masak sebab mase tu tengah belajar masak

aiyoooo...


keluarga hani tak berape 'jalan' sangat kalau masakan bersup-sup ni

hurm..naseb baik la asben jenis 'telan' je
hahahhaha


asben hani pemakan....yess...sangat pemakan

demok demok comey gitew...aiyark...comey ke??? hahaha


nak buat sup la jap g....hihihhhi



uhuks....best tengok gambar nih,....hope menjadi la....



ok babai !! 


p/s : entry ni ntah hape hape!!

Friday, February 10, 2012

puding laici

lately ni
hani suka memasak
hahahaha

buat kek, pai tee, n kek lagi n kek lagi

entah berape kali buat kek pon tak pasti la

macam macam resepi mintak kat kawan

pakai oven, pakai kukus n so on

tapi lately ni suka sangat buat puding laici

and semalam kali kedua buat puding laici ni

ni nak tepek sket

cecara nak buat camne

kemanisan nya ikot citarasa memasing la eh

kredit to google


memula hani buat, agak manis sikit sebab letak gula
ni pon ikot sukatan  yang kengkawan bagi 
last sekali kali kedua buat tu hani tak letak gula
sebab tak tahan terlalu manis sangat
semua bahan yang digunakan pon memang dah manis

terpulang  la k


bahan-bahan :

1 tin laici
1 tin susu cair
1 cawan susu segar
3/4 tin susu pekat
6-7 cawan air
setengah peket agar-agar
* 1/2 cawan gula (optional)

cara-cara :
setengah peket agar-agar dan 6-7 cawan air, dimasak sampai agar agar tu dah xde rupe agar agar
lepastu masukkan 1 tin susu cair, 3/4 cawan susu pekat, 1 cawan susu segar
sampai da masak semua

pastu korang tuang je la dalam loyang n biarkan sampai da sejuk
pastu last sekali letak 1 tin laici tu atas agar-agar dah keras tu

n kalau kerajinan, buah laici tu korang kopek kecik kecik la...xde la seketul seketul atas agar agar tuh


da siap, sejukkan......agar agar ni sejuk sejuk baru sodap !!



Monday, August 22, 2011

jalapeno cheese


yeay
cheese yang order tu dah sampai
ekceli hani pon sendiri tataw ape name cheese tu
ade kawan opis hani ni die cari cari kat web
entah web mane hani tataw laa
then bagitaw kitorang 
order banyak, dapat kurang
hani beli ni RM11 + postage RM2.20
(harga postage tu dah divide by 6 person, order bebanyak)
so total RM13.20

ok la kan??

suka makan cheezey wedges kat KFC
so hurm..tak salah kot hani try
balek ni nak buat lahhh

1 packet ni dalam 200g

ada dalam others blog tu
hani tengok cara bancuhan die
1 cawan jalapeno cheese + 1 cawan air masak or suam or panas

tu lah antara sukatannya



tengok gambar kat bawah nih


wahh..terliur tak???


hehehehehehehe

tak sabarnya nak buat balek jap g


Friday, August 19, 2011

spagetti carbonara 2 hari !!!!

salam
selamat pagi
ni pepagi ni saje je nak buat story makan makan
heheheeh.....baru sahur da story memakan memakan nih
adoiiii...
menggugat keimanan
pepagi buta dah perut nyanyi

ngek betul laaa

FYI, hani dah dua hari berturut turut taw buat carbonara spagetty
hahahaa......
alkisah tak pernah pun buat taw sebelum nih
 tanya kengkawan
then dorang pon bagi la resepi tu
1st time buat
yummy !!!
en asben sukeeee tawww

pastu next day, requested by asben again
buat lagi

yeay !!!

sedap la tuh..katanya ley meniaga nih
hohoho.......kembang semangkuk beta !



 ok...nak tepekkan sikit resepi yang kawan bagi tu
cara-cara masak die camne
kalo lain orang, lain cara
ni mystyle
hihihih



bahan-bahan diperlukan :

bawang putih
garam
spagetty
air masak

cheese
lada sulah
cili padi
sos carbonara (campbells)
ayam/daging kisar
sosej
minyak masak sikit je


untuk spagetty :

panaskan air sampai mendidih
masukkan spagetty 
1 or 2 sudu minyak masak (tak bagi die lekat-lekat bile da tos nanti)
1 sudu garam
dah agak-agak kembang, toskan


untuk kuah :


bawang  putih + cili padi tu tumbuk
lepastu tumis
masukkan daging kisar + ayam kisar + sosej yang dah dihiris


 pastikan sampai dah masak betul betul
masukkan sos carbonara (either 1)
kemudian masukkan air
letak sedikit cheese (optional)
letak garam + lada sulah
siap !

hidangkan dan makan !!!!!

 cube lah......beshhh !!!!!

hari pertama hani pakai sos carbonara tin kuning
hari kedua pakai sos carbonara tin biru

dua-dua sedap !!


penah makan kat kedai, tapi hampeh...sedap lagi hani buat
hohohoo
(puji diri sendiri)
 
ok...selamat mencuba :)

p/s : sumber semua gambar, amik kat google...maaf kalau ada yang marah2

Friday, July 8, 2011

mee kungFu

semalam

teringin nak makan mee kungfu

ingat nak buat la...nak masak lepas balik kerja

lepastu suggest kat en suami suruh belikan mee

die tanak!!!

die cakap
 
makan je la kat kedaiiii
tak payah buat kerja rumah sangat......take a gud rest for awhile katanya


hurm...tak dapat nak masak semalam

so, hani teringat plak tiba tiba

minggu ni kan kene grounded

tak boleh jalan jalan

so ingat nak masak mee kungfu lah

hihihihih


korang kalau nak makan, cari yang mee tu die salut ngan telor taw

ade kedai kan, die letak mee sanggul tu jep

tak best!!

hhihiih..ni ikot taste hani la



ok now, ni resepi die ek....


MEE KUNGFU / MEE HONGKONG / MEE KANTONIS

bahan A
500 gm mee kuning
5 biji telur [ dipukul]

Bahan B
100 gm udang basah [buangkan kulit]
150 gm ayam [dihiris]
1 biji panjang fish cake [potong nipis]
3 ulas bawang putih [dicincang]
100 gm brokoli [dipotong]
100 gm bunga kobis [dipotong]
100 gm carrot [potong kecil dan panjang]
5 tangkai baby corn
2 sudu besar minyak masak
2 s/b tepung jagung ]
1 cawan air ] bancuhkan
1 cawan air rebusan ayam
2 s/b sos tiram
1 s/b lada sulah
garam
minyak

Cara:
1. Panaskan minyak dan goreng telur dan mee dalam kuantiti sikit [satu portion untuk 1 pinggan] hingga agak garing. Ketepikan.
2. Tumis sedikit bawang putih hingga agak garing dan masukkan ayam, udang dan fish cake.
3. Masukkan air rebusan ayam bersama lada sulah, sos tiram, baby corn dan carrot.
4. Masukkan tepung jagung yang telah dicampur air dan kacau-kacau supaya tepung tidak bergentel.
5. Campurkan brokoli dan bunga kobis. Tutup api dan kacau.
6. Tuang kuah ke atas mee dan hidangkan. Sedap dimakan panas-panas.

Saturday, April 16, 2011

resepi buat begedil, cara saya

selamat pagi
eh, terajin pulak pagi ni nak main masak masak kan
hujan lebat nih
kata orang kalau tidur memang ASYIKKKKKKKKKKK
 tapi mata ni da cukup tidur kot semalam
so pepagi lagi dah bangun, teman suami bersiap n peluk cium sebelum die pergi kerja (eccecece....nyampah laksss)
pastu dalam kepala otak ni terfikir apa nak buat yek lepas tu
1st thing yang saya buat ialah membasuh kain
almaklumlah hidup berdua
saya hadkan basuh kain selang 3, 4 hari seminggu
dat's mean dalam seminggu dua kali je basuh


basuh mesen je pon...hhihihihi
sambil menunggu kain siap kering semua
terfikir dalam otak ni lagi nak masak begedil 
so meh sini saya tepekkan beberapa bahan bahan yang diperlukan yek tuan...puann

bahan-bahan :
kentang yang dah dikupas kulitnya, kalau nak makan kulitnya pon..up to u!
ayam/daging dah siap potong, bukan sekor bulat bulat yek! papepun..up to u!
daun sup yang dah siap potong, kalau nak letak without potong pun....up to u!
bawang kering yang harus kering...kalau basah pun ..up to u!
lada sulah sikit, nak letak lada hitam pun....up to u!
telur sebijik jek, nak lebih.....up to u!

ok now cara-cara :

1. kentang dan ayam tu digoreng dahulu yek, letak la kunyit n garam sikit, tapi ada sesetengah orang rebus kan...ni cara saya...harap maklum yek
2. selepas dah digoreng tu, kentang tu dilenyek 
3. ayam tu korang tumbuk kasi die hancur jugak...ceraikan ayam tu dengan tulang, kalau nak letak tulang pon...korang yang makan bukan hani..hahaha
4. lepas dah hancur ayam n kentang tu, korang gaul lah....bagi sebati konon....(pakai tangan la..kalau sendiri makan, kalau buat meniaga tu, sila jaga kebersihan, pakailah sarung tangan yekkk)
5. letak serbuk lada sulah secukup rasa 
6. letak daun sup dan bawang goreng tadi dan gaul bagi serata semua 
7. pastu korang uli or bentuk kan la rupe begedil tu nak jadi rupe ape pon asalkan boleh dimakan, sukatilah ada yang suka buat bulat besar besar, ada yang kecik kecik
8. pecahkan telur, dan korang celupkan begedil yang dah dibuat rupe bentuk tadi dan goreng

senang jak!
ni pon hani belajar melalui kawan kawan + tengok resepi kat internet

cuba la....kalau kat luar, sebijik je dah RM1.....
better buat sendiri.....jimat dan lagi puas hati....nak tambah ayam banyak banyak or daging banyak banyak pon ..up to u!


♥kawan-kawan, tinggalkan link anda supaya saya mudah menjenguk page anda semula♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Hanidatul's Blog | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™