Pages

Showing posts with label puasa. Show all posts
Showing posts with label puasa. Show all posts

Monday, July 23, 2012

menu bersahur


Harini dah masuk hari ketiga umat Islam berpuasa
dan maknanya hari ketiga la kite bersahur...ye dak?!
heheh...

Hani tak biasa bersahur, dan suami pulak memang tak boleh kalau tak bersahur
so contra in here, tapi entah ape mimpi suami, katanya nak ikot cara hani yang tak bersahur ni

Walaubagaimanapun hani tetap bangun untuk sahur. Cuma menu sahurnya agak lain sikit. Dulu masa bujang bujang memang hani takkan bangun sahur pon..hehehe....

so dah kawen ni, kene ubah sikit cara tu. Suami hanya makan roti dan air kosong. Selalunye die makan nasi dan last year hani akan goreng nasi tu bersama telur. Memandangkan sekarang kami tak boleh makan telur, so die pon taknak la makan nasi.

Untuk bagi tenaga kat suami tu, menu puasa hani hanya susu kambing dan kurma.

hehehe...so simple !

Tetiap pagi hani akan blend kan 4 bijik kurma + susu kambing (peket)


nak dapat susu kambing segar kan susah....so yang peket je la....
nak tanak kene telan jugak la even tekak ni rasa kembang je..hahaha.....

Alhamdulillah......suami cakap, die takde la rasa lapar sangat n bertenaga la macam biasa...xde la layu layu je.......so die pon suggest hani buat tu tetiap pagi....sepanjang bulan puasa ni...

senang kan??? xyah masak...heheheh




Tuesday, May 15, 2012

nafsu ketika daku berpuasa

selamat pagi
 
 
 
Harini nak story pasal Hani berpuasa semalam. Alhamdulillah.....dah lama berniat nak berpuasa tapi tak dapat nak buat sebab.............ehhehe....biase la kan.....orang pemakan ni, pepagi je dah kebuluran. Agaknye sebab dah niat malam Ahad sebelum tidur, memang nak berpuasa hari Isnin, so semalam....alhamdulillah....dipermudahkan perjalanan puasa hani. Langsung tak rasa lapar.....cuma ada keinginan nak makan itu ini. haih....ni yang susah sikit nak tahan nafsu. Tetibe teringin nak makan Satay Kajang...hahaha..........................tak lapar tapi keinginan nak makan.....hurmmmmmm...camne tu ek?

Lepas tu pulak, nak makan makaroni goreng tapi........................yang dimasak oleh Hani sendiri je Hani nak makan....bukan orang lain masak. Dah cakap kat asben semalam nak beli serba sedikit barang dapur sebab hani langsung dah takde bawang, cili, beras semua...memang kosong ! tapi asben cakap tak payah, makan satay je....tu semua nafsu katanya !! .............................................akur

Lepas balik kerja, kami bersiap nak ke Kajang....tapi tak sempat nak berbuka disana sebab dah azan Maghrib. Asben belikan hani roti butterscotch dan air kosong. Hani makan dalam 3 keping roti tu pastu air mineral. Perut yang kosong terus kenyang. Rasa dah tak payah nak makan satay daah tapi sebab asben yang kebuluran mengalahkan orang puasa ni nak makan, so kami pergi la jugak.

Sesampai kat sana, Hani cakap kat asben nak satay daging je sebab hani tak suka satay ayam dan hani TAKKAN pernah habis makan satay tu. Selalu order 10 cucuk satay, hani paling tinggi akan makan 6 cucuk je. Tapi semalam, asben Hani pulak yang lelebih. Die order 15 cucuk ayam n 15 daging. Bayangkan hani hanya makan 6 cucuk saje yang lain semua die hentam !! hehehe.....fyi, asben hani sangat pemakan dan tak cerewet dalam memilih makan.......sangat senang nak jaga kan? heheh..alhamdulillah

Lepas je makan 6 cucuk tu, rasa nak termuntah sangat sangat. hish...ni yang tak suka ni. Dah baca bismillah dah sebelum makan tapi perut terus full. Full sesangat !!! sendawa macam nak muntah. Agaknya sebab makan roti 3 keping sebelum tu kot....tu la jadi macam tu...

Hani nak cuba berpuasa penuh seminggu ni...InsyaAllah..harini masuk hari kedua Hani berpuasa dalam minggu ni. Ekceli tujuan sebenar Hani nak berpuasa ni sebab Hani nak ganti puasa yang tak habis diganti. Lagipun bulan puasa dah nak dekat kan.....serik dah ganti last minit. Pernah tahun bile ek...Hani tak ingat, Hani kene bayar fidyah sebab tak sempat nak ganti puasa, tapi even kite dah bayar fidyah pun, puasa tu tetap kene ganti jugak kan...serik serik serikkk

And lagi satu, Hani nak ajar sikit perut ni jangan asyik nak makan je. Seriously, badan hani ni dah overweight ! Hani takot nanti ia menyusahkan lagi hani nak conceive. So, untuk langkah awal, berpuasa ni adalah jalan terbaik. Hani nak kawal pemakanan sikit. Nak kurangkan ais. Bukan nak berdiet cuma nak kontrol perut ni jangan asyik nak makan je. Hani tak boleh la kalau sebut diet, nanti lagi tambah scale tu kalo timbang...huhuhu....

Seronoknya semalam, Hani dapat kawal nafsu makan ni taw.................lately ni, Hani memang kuat la sangat makan. Rasa nak makan kek, kuih, pizza, burger blablabla......semua nak. Tapi alhamdulillah...........semalam tu rasa bangga dengan diri sendiri sebab berjaya kawal nafsu...heheh....semoga pasni akan lebih baik dan baik lagi. Semua ni untuk kesihatan diri Hani dan bakal baby nanti..heheh....insyaAllah..doa2kan eh..




p/s : Fasha Sandha da pregnant, baru 2 weeks kawen, hani dah 1 tahun 4 bulan, belom ada tanda bunting....bunting lemak adalah...huhuh....ape ape pun, semuanya dah tertulis....

Thursday, August 25, 2011

tade title

urghhhhhhh

kenape perot ni pedih sangatttttttttt

meletup letup bunyi angin dalam perot nih

iskk....
 
LAPAAAAAAAAAA.....
astagfirullah.........

Saturday, August 13, 2011

selamat berbuka

terlebih rajin pulak arini nak update belog

selamat berbuka semua !!




tu je nak cakap ;p

Thursday, August 11, 2011

tanda tanda 'kau' nak datang

haihhhh

hari hari berdoa
semoga ada rezeki tu
tapiiiii

sekarang
selera makin membuak buak
padahal
before
time pose memang selera out !!!

kalini jangan habaq la
tengok semua mesti nak

ekceli baru semalam la kot membuak nye
hahahha
poyo je ko ni hani !!!!

semalam
pergi bazaar melawati
waaa

best best

dan alhamdulillah
semua yang teringin nak makan
semua dapat

nak makan tahu sumbat, dah dapat !!!

nak makan puding caramel, dah dapat !!!

nak makan cucur udang, dah dapat !!!

lepastu en asben nak air katira, pun da dapat !!!
 
en asben nak lempeng yang balut dengan daun pisang tu pun da dapat !!!

semua dapat semalam....huhuhu...semua tu semalam, ok !!!!!!!!!!!



dan tu je la juadah berbuka kami

no nasi, no lauk lauk for berbuka !!

alkisah orang diet punya style

tapi berbuka WAJIB nasi !!!




kepada cik P : sila hadirkan diri anda tepat pada masanya, tolong jangan delay delay taw, kalau delay berisi, saya tak kisah, tapi kalau delay tak berisi lepas tu sakit.........mintak dijauhkan....ia akan menyukarkan proses saya nak dapat bubble....tolong saye ye...

Friday, August 5, 2011

mane nak cari wajik yang sedap???

korang taw tak???
hurmmm....now
ramai dah orang buat wajik
tapi pulut dorang kembang

huhuhuh...pastu ramai sangat buat letak durian
erkk!!


memang tak boleh masuk laa


 tengok macam gambar kat atas ni
wajik die kembang kannnnnn
hurmm...memang tak suke

dislike !!!

tapi cuba tengok gambar bawah nih

pulut die tak kembang sangat
bile makan rasa macam beras beras je pulut die
haaaaaaaaa

tu yang sedappppppppp



rasa nak buat sendiri wajik ni

tapi da banyak kali try buat
pulut mesti kembang
hurm....camane ek?????



n mane nak cari tempat yang pandaibuat nih???

puasa dan diet

selamat pagi semua

harini dah hari kelima kite berpuasa

ekceli, hani tak sukaaaaa sangat mengira hari berpuasa taw
sebab??
rasa macam lambat lagi je nanti

lagi pun puasa tahun ni
ikot je tarikh haribulan
kalau 18 ogos, maknanya dah 18 harilah kita berpuasa

ok 
hani pernah story kot
hani memang jenis tak bersahur
memang tak bangun pun
huhuhu
alkisah
ini waktu bujang bujang dulu

tapi sekarang
kene lah bangun
sediakan makanan ruji untuk en asben

NASI

ok, en asben
bersahur wajib ada nasi
tak kisah la nasi tu dibuat macamana pun

so hani kene lah bangun
sediakan pape yang patut
dan kegemaran hani memang nasi goreng
alkisah kononnya tanak bersahur la kan
tapi tak tahan tengok en asben makan
so bersahur la bersama en asben

huhuhuh....ok, disitu dah nampak dah hani akan membulat lagi time puasa nih
so hani pon amik jalan lain bagi mengurangkan kebulatan diri hani

hani amik teh orang kampung

korang semua taw kan??

teh tu hani minum sebelum tidur dan selepas sahur

memang membuang !!!

hahaha...tu yang terbaik

pil pil ni kene tahan untuk sementara

so better minum teh

seperti biasa tahun tahun yang sudah

hani akan minum teh ni time bulan puasa

so, jangan terkejut kalau tiap tiap tahun

berat hani akan turun paling tinggi 8kg sebulan masa bulan puasa nih

best kan??!!

tapi tu tak bersahur taw

tahun ni tataw la berape je yang turun
entah entah tak turun langsung
owhnooooo !!!!

mesti turun
sebab hani berbuka tak makan nasi
memang takkan makan nasi

tak leh nak go laaaa
slalu hani berbuka ala kadar je

kuih kuih kebiasaannya

so, tanak timbang berat badan lagi
before puasa dah timbang

OWH MEMANG GILERRR

terkejut sangat sebab mendadak badan naik

so tunggu

esok nak raya, malam tu hani timbang

hihiihih


nak taw berat??


alahh..malu lahh......cukup la sekadar taw

hani dah over weight !!!!!!!!!!

Thursday, August 4, 2011

craving for air asam boiiii!!!

owhh..meleleh ayak liuq 
tengok tuu
isk....
menggoda iman laaa
kepekatannya
yummmmmmmm




en asben !!!

nak g sat g !!!!

 tengok pekatnye air asam boi tuh
tu yang geram tuhh
iskkk
menggoda iman betul laaaa
huhuhuhu


yang ni macam kurang sikit kale die
tapi tak kisah la
asal air asam boi !!!!!!


(kredit gambar to abang google)

Wednesday, August 3, 2011

bazaar ramadhan @ setiawangsa



tengok gambar kat atas ni
umanggaiiiiii
ni 1st time hani ke sini
ye la...da kawen
dok area area sini
so takkan nak pergi tempat jejauh kan
cuma tak sangka umat sebanyak ni

uishhhh
nak ke sesuatu gerai tu kene beratur panjang taw
escpecially tepung pelita
hurm...

memang betul buat duit dorang nih
murah rezeki peniaga peniaga makanan
semalam
hani beli 

rojak rm3 + kuih tepung pelita, 4 biji rm2 + karipap 5 biji rm2 + roti bom 4 helai rm4 = rm11
haaa....hani n en asben bajet sehari hanya RM10
 
tapi over seringgit pulak
today rasa nak beli murtabak n kuih manis je
 kami tak makan nasi time berbuka
hanya makan nasi time sahur jaa
 
diet diet diet

Monday, August 1, 2011

harini dah puasa

selamat pagi semua
hari ni da start da puasa pertama sebagai isteri
target nak bangun kol 4 pagi taw
tido lambat plak semalam
hamikk!!
 
kol 5.15 pagi baru bangun !!!
adoiii..kalau la bujang bujang dulu
hurmm....tak perlu bangun pun takpe
sebab hani memang jenis tak bersahur

lagipun target bulan ni nak diet la
hahaahahah

disebabkan tahun ni dah jadi bini orang
so hani kelam kabut terus bangun n goreng nasik

en asben WAJIB makan nasi pepagi
tak kira la nasik ape pun
asalkan nasik

dan nasib baiklah ade nasik n bahan bahan gorengan memang dah sedia awal awal
bangun pagi terus panaskan minyak n goreng jep

mmmmmmmm

bau yang menyelerakan
tak pernah bersahur
tetibe tersahur lak nasi pagi tadi
 
risau pulak !!!!
sebab if hani bersahur, nanti perut akan cepat lapar balek

waaaaaaaa


mintak mintak bertahan la yep
nak tanak WAJIB bertahan

nasib baik harini cuti

huhuhuhuhuhuh

n puasa kalini memang nak turunkan berat badan taw
ni la masa yang ada
mintak mintak la turun banyak
janganlah sikit sikit
nanti baju yang da tempah tu semua tak muat
waaaaaaaaaa


n semoga bulan ni dikurniakan rezeki yang banyak a.k.a murah rezeki kami laki bini

aminn aminn ya rabbal alamin :)

♥kawan-kawan, tinggalkan link anda supaya saya mudah menjenguk page anda semula♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© Hanidatul's Blog | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™